Blended Learning is dé nieuwe manier van lesgeven. Bij Blended Learning wordt analoog leren gemixt met digitaal leren. Door Blended Learning ontstaat een effectieve leeromgeving, omdat het de beste eigenschappen van deze twee bekende leermiddelen gecombineerd worden. Leerlingen leren bij deze nieuwe manier van onderwijs onder andere '21 century skills aan. Hieronder verstaan we: digitale geletterdheid, samenwerkingsvaardigheden, probleemoplossendwerken en andere duurzame vaardigheden. Kortom, noodzakelijke skills om in de 21e eeuw zelfstandig en onafhankelijk te kunnen participeren in de maatschappij.
Blended Learning kan voor ieder schoolvak ingezet worden. Het is hierbij wel van belang dat de digitale tools de leeropbrengst vergroten. Deze periode hebben wij een Blended Learning leeromgeving fictie en schrijfvaardigheid ontworpen voor het schoolvak Nederlands. De afgelopen tijd is fictieonderwijs volop in het nieuws geweest. De jeugd van tegenwoordig leest minder en men vraagt zich af of traditioneel fictieonderwijs nog wel aansluit op de belevingswereld van de jongeren. Wij zijn van mening dat onderwijs alleen succesvol is als leerlingen er ook plezier uit halen. Het leerplezier kan vergroot worden door jongeren met digitale leermiddelen te werken die dicht bij hun belevingswereld staan. Een aantal van deze tools hebben wij ingezet in onze leeromgeving voor klas 3 Vmbo Basis. Dit resulteerde in een lessenserie van vijf lessen. De lessen heb ik op mijn werk, Vmbo school RKSG Thamen in Uithoorn, gegeven aan 3 basis Motorvoertuigen en PIE (Produceren, Installeren en Energie).
De leerlingen begonnen de lessenserie met een elevator pitch van hun favoriete boek. Het houden van de pitch zette de leerlingen in beweging en
de jongeren werden voorbereid op de aankomende lessen en het uiteindelijke doel daarvan; het ontwerpen van een eigen geschreven verhaal. Na de pitch verdeelden we de klas in groepjes en iedere les was een ander groepslid aan de beurt om een (PowerPoint)presentatie te geven over de respectievelijke thema's: personages, verhaallijnen en spanningsopbouw. De presenterende leerling werd tijdens zijn uitleg door de andere groepsleden beoordeeld. Na de presentatie moest ieder groepje aan het werk om met behulp van Fakebook, Prezi of Ywriter6 het thema van die les uit te werken.
Als na drie lessen alle informatie verzameld en geschreven was, wisselden de groepjes hun werk met elkaar uit en konden zij via 'peerassesment het werk van de anderen beoordelen. Veel docenten, en zeker op het Vmbo, hebben vaak nog moeite met het inzetten van 'peerassesment. Volgens het artikel van Winanda Steenkamer in het laatste nummer van Levende Talen Magazine biedt deze manier van toetsen een activerende werkvorm en leren leerlingen door elkaar te observeren. Hierbij is het wel van belang dat er een effectief toetsinstrument gebruikt wordt. Deze argumenten voor peerassesment zouden Vmbo docenten er van moeten overtuigen om deze toetsvorm meer in te zetten in de praktijk. Wij zijn in ieder geval voorstander, maar wij hebben dan ook een mooi toetsinstrument ontworpen voor het peerassesment.
Na de beoordeling hadden de groepjes in principe nog één les om het definitieve verhaal in elkaar te zetten en naar de docent te mailen. De docent zou er dan voor zorgen dat alle verhalen gebundeld en tot een boekje gedrukt werden. De boekjes zouden tijdens de Open Dag uitgereikt kunnen worden. Maar.. het liep anders en het is ons helaas niet gelukt om de leerlingen de uiteindelijke verhalen te laten schrijven en de boekjes te laten drukken. De leerlingen gaven wel aan dat ze deze manier van werken veel leuker vonden dan werken uit het boek:
'Deze lessen zijn echt leuk, want we mogen nu bij Nederlands ook veel vaker op de computer werken' Bas van Nieuwveen 15 jaar
'Ik had nog nooit van FaKebook gehoord en dacht dat het super saai was. Maar uiteindelijk was het toch super vet!'' Jordi Dekker 16 jaar
'Het was erg leuk. We moesten alleen, maar ook samenwerken. Prezi vond ik het leukste om te doen'. Fouad El Mourabit 15 jaar
In het begin van dit artikel schreef ik dat Blended Learning het beste van twee werelden, de analoge en de digitale wereld, samenvoegt tot een effectieve leeromgeving. De effectiviteit van ons leerarrangement hebben wij getoetst aan zowel het TPACK model als het Conversational Framework. Samen met het artikel uit Levende Talen Magazine kunnen wij stellen de effectiviteit van onze lessenserie groot is. Ons leerplan voldoet aan de meeste pijlen van het Conversational Framework en beslaat alle punten van het TPACK-model. In ons leerarrangement kiezen wij voor een vernieuwende techniek wat betreft de beoordeling van de producten; namelijk het peerassessment. Uit een recent artikel in LTM blijkt dat peerreviews de leerlingen activeert en meer betrekt bij de lessen. Tevens verlaagt de inzet van peerreviews de werkdruk van de docent. Klik hier voor een uitgebreide verantwoording van onze lessenserie.
Concluderend heeft het leerarrangement op zowel vakinhoudelijk, persoonlijk als leerprocesmatig veel opgeleverd. De leerlingen hebben geleerd om met andere digitale tools te werken dan ze gewend zijn. Bovendien krijgen ze nog vaak analoog les en als ze iets met ICT doen is dat vaak een PowerPointpresentatie. Zelf heb ik onder andere kennis gemaakt met de begrippen Blended Learning, TPACK Model en Conversational Framework. Op persoonlijk vlak heb ik deze periode vooral geleerd dat een goede planning, niet altijd garantie is voor een goed verloop van het volgen van een module. Door persoonlijke omstandigheden moest ik mijn studie telkens weer uitstellen. Maar.. gelukkig is het uiteindelijk toch gelukt om tot een goed eindresultaat te komen.
Auteur: Annemarie Vogel
s1053219
Reactie plaatsen
Reacties
Beste Annemarie.
Een mooie blog met interactieve links. Ik ben bezig met de beoordeling van alle binnengekomen dossiers. Erg mooi dat jij het -zoals afgesproken met Roeland- in de vorm van deze Website hebt gegoten. Uiterlijk vrijdag krijg je uitslag!
Groet
Jan v Stormbroek
Hogeschool Windesheim